تبلیغات
big-kore - شیوه درست استفاده از پولیش و واکس برای بدنه خودرو

big-kore

هر خودرویی در طول چرخه عمر خود نیاز به نگه‌داری مناسب دارد تا اگر تصادفات و اتفاقات پیش‌بینی‌نشده را در نظر نگیریم، میزان فرسایش آن در اثر شرایط و عوامل طبیعی به کم‌ترین مقدار خود کاهش پیدا کند یا به عبارت عامیانه‌تر خودرو رخ و چهره خود را حفظ کرده باشد. با این وجود هستند مالکانی که بدون توجه به این مسائل موجب ایجاد تخریباتی به ویژه در بدنه خودروی خود می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به آفتاب‌سوختگی، زنگ‌زدگی و... اشاره داشت. استفاده از انواع پولیش و واکس یکی از بهترین بازدارنده‌های بروز چنین مشکلاتی در بدنه خودرو محسوب می‌شوند که در عین حال جذابیت ظاهری دو چندانی نیز ب رای آن فراهم می‌کنند تا حتی در هنگام فروش نیز به عنوان یک عامل تحریک‌پذیر و مشوق در ترغیب فردبه خرید خودرو باشد.

چندی قبل با توجه به فراهم شدن فرصتی، تصمیم گرفتیم تا دستی به خودروهای موجود در پارکینگ کشیده و به قولی با پولیش و واکس چهره ای تازه تر و صد البته جذابتر برای آنها ایجاد کنیم. به صورت کلی نمی توان یک رویه محدود را برای این کار در نظر گرفت ولی چارچوب کار تقریبا در همه شرایط یکسان است؛ البته هستند افرادی که همچنان بر این عقیده استوارند که نمیتوان به صورت شخصی آنگونه که باید به این کار اقدام کرد و حتما نیاز به مراجعه به کارواش ها یا مراکز مربوطه است، ولی اگر شما هم مانند نگارنده در دسته دوم قرار دارید، برای به وجود آوردن ظاهری جذاب برای خودرو، تنها به یک پولیش یا واکس خوب، در صورت امکان یک ویلر ( دستگاهی که به صورت مدور اسفنج متصل به خود را به حرکت در می آورد، همانند دستگاه برش فرز ) و البته چند ساعت وقت اضافی نیاز خواهید داشت.

توجه داشته باشید كه تفاوت پولیش و واكس در یك نكته مهم نهفته است. پولیش به دلیل نوع تركیب و مواد به‌كار رفته در آن، یك الیه میكروسكوپی از پوشش بدنه خودرو بر میدارد ( شبیه به كاری كه در پیلینگ پوست انجام میشود ) ، اما واكس یك لایه میكروسكوپی روی رنگ باقی میگذارد ( مشابه ماسك صورت ).



این تفاوت باعث میشود تا از پولیش برای صیقل دادن و برگرداندن جالی رنگ به حالتی كه در روز اول بوده استفاده شود. همان طور كه میدانید، آخرین لایه رنگ كه در رنگهای متالیك، كیلر و در رنگهای روغنی، رنگ نهایی است، بعد از چند سال بر اثر عوامل طبیعی و نیز سایش ناشی از تمیز كردن خودرو دچار خط و خش های میكروسكوپی می شود كه با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست، اما در مجموع جال و صیقل و شفافیت رنگ را كاهش میدهد.

استفاده از پولیش باعث می شود تا این خش های ریز به همراه الیه میكروسكوپی كه برداشته میشود، از بین بروند، اما تكرار این كار باعث كاهش ضخامت كیلر در رنگهای متالیك و لایه رنگ در رنگ های روغنی (سالید) خواهد شد. پس از پولیش‌كاری، برای حفظ و افزایش براقیت رنگ خودرو و نیز محافظت آن در برابر ساینده ها و آلاینده ها، می توانید از واكس استفاده كنید.

اما برای خودروهای نو و در حد نو، لازم نیست از پولیش استفاده كنید؛ به جای این كار بهتر است خودرو را واكس بزنید تا با ایجاد لایهای بسیار نازك روی رنگ، ضمن تامین یك پوشش محافظتی، جال و صیقل بیشتری برای خودرو فراهم كنید.

پیش از بیان رویه کار که به صورت مرحله به مرحله ذکر میشود باید توجه داشت که توصیه به استفاده از پولیش برای یک خودروی نو، در هر سال تنها یک یا حداکثر دو بار است که این تعداد برای واکس بدنه میتواند به یک یا دو بار در ماه افزایش پیدا کند، چرا که استفاده بیش از اندازه از پولیش و حتی گاهی واكس، میتواند به صدمه دیدن رنگ بدنه منجر شود.

گام اول:


شروع کار - چه درواکس زدن یا پولیش کاری - باید با شستن بدنه همراه باشد. برای این کار پیشنهاد میشود که اگر این کار را در منزل انجام میدهید از یک سرشیر که وظیفه پاشش پرفشار آب را بر عهده دارد استفاده کنید تا نتیجه ای همانند شست و شو در کارواش به همراه داشته باشد. برای شست وشو تنها از مواد نرم همانند شامپوهای مخصوص یا مایع ظرفشویی استفاده کنید و هرگز پودرهای شستوشو را برای این منظور به کار نبرید چرا که باعث ایجاد خط و خش سطحی میكروسكوپی بر رنگ بدنه میشوند. بعد از این مرحله اگر از ویلر برقی استفاده میکنید لازم نیست بدنه خودرو را به صورت کامل خشک کنید در غیر این صورت کار بر روی بدنه خشک راحت تر خواهد بود.

گام دوم:

در این بخش، اسفنج یا نمد مخصوص را به ویلر متصل کنید و متناسب با سطح مورد نیاز هر بخش مجزا از بدنه، مقداری از ماده مخصوص پولیش را روی آن بمالید.نکته مهم در این بخش این است کار باید به صورت ترتیبی انجام شود، یعنی به طور مثالابتدا پولیش یک گلگیر را کامل تمام کرده و سپس به سراغ بخشهای دیگر مانند کاپوت،درها و... بروید، چرا که ماده پولیش در مجاورت هوا خشک شده و کارایی لازم را نخواهدداشت. تجربه نگارنده نشان داده که اگر یک پارچه تمیز در بخش های مجاور محل پولیش کاری قرار دهید باعث میشود تا تمیز کاری های بعدی سریعتر صورت گیرد. زیرا هنگام استفاده از ویلر با سرعت متوسط به بالا ، ترکیب پولیش و آب موجود بر روی بدنه به اطراف پاشیده میشود. کار پولیش کاری را تا جایی انجام دهید که کل ماده پولیش به واسطه گرمای حاصله از چرخش های مداوم بر روی بدنه محو شود و ظاهری شفاف تر بر روی رنگ خودرو ایجاد شود.

گام سوم:

بهترین کار برای اینکه پولیش خودرو، خوب از کار درآید این است که به طور مداوم نمد یا اسفنج یا هر پارچه ای که برای این منظور به کار میبرید را تمیز کنید. چرا که این کار باعث می شود تا مواد باقیمانده بر روی آن به طور کامل از بین برود و همواره سطح تازهای از پولیش بر روی آن قرار گیرد.

گام چهارم:

بعد از اتمام کار پولیش برای کلیه بخش های بدنه، یک بار دیگر تنها به صورت سریع خودرو را بشویید ولی این بار کاملا آن را خشک کنید. نکته قابل ذکر در این بخش این است که اگر عمر خودروی شما تقریبا بالاست در برخی موارد نیاز خواهد بود تا با استفاده از یک سنباده بسیار نرم، بدنه را کامل صیقل دهید که البته این امر نیاز به صرف زمان و دقت بیشتر دارد.

گام پنجم:

اگر به دنبال ایجاد نهایت درخشندگی و جال برای بدنه خودروی خود هستید،مطمئنا واکس زدن شما را به هدفتان میرساند. برای این کار، درست همانند فرایند پولیش کاری، مراحل را انجام دهند، با این تفاوت که خمیر واکس را به جای بدنه، بر روی نمد ویلر باید قرار داد تا از ایجاد بهترین نتیجه ممکن مطمئن شوید. نکته دیگر در این خصوص این است که اگر از واکس های افشانه ای استفاده میکنید عمال دیگر نیازی به ویلر نیست و با پاشیدن واکس به صورت مستقیم به سطح بدنه (بعد از تکان دادن چند دقیقه ای کپسول اسپری تا مواد داخل آن به خوبی فعال شود) و بعد پاک کردن آن با یک پارچه مناسب، درخشندگی مورد نظر به وجود می آید. برای افرادی که دارای خودرویی با رنگ مشکی یا تیره هستند پیشنهاد میشود تا از واکس های مخصوص خودروهای مشکی استفاده کنند که نهایت جلا را برای بدنه خودرو فراهم میکند.



گام ششم:

بعد از انجام فرایند واکس زنی، بهتر است با استفاده از یک شیشه شوی و یک پارچه تمیز، همه شیشه ها و حتی داخل اتاق را تمیز کنید تا خودروی شما همانند یک نمونه نمایشگاهی کاملا در چشم افراد مختلف باشد!

نكته پایانی:

برای براق كردن نهایی، به جای استفاده از دستگاه ویلر میتوانید از حركت سریع و مداوم دستمال روی بدنه به وسیله دست استفاده كنید كه البته شاید كمی خسته‌كننده باشد، همانند حركتی كه پس از واكس زدن كفش برای براق شدن آن انجام می دهیم. ضمنا پس از واكس زدن به بدنه خودرو و قبل از این كه آن را براق كنید، بهتر است ماده واكس چند دقیقه روی رنگ بماند .

نظرات() 
سایبان خودرو
دوشنبه 8 آبان 1396 06:42 ق.ظ
ممنون از مطالب خوبتون
What do eccentric heel drops do?
شنبه 1 مهر 1396 04:00 ب.ظ
Piece of writing writing is also a excitement,
if you know then you can write if not it is
complicated to write.
volatilelibrary70.tumblr.com
شنبه 17 تیر 1396 10:19 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts on شیوه. Regards
BHW
سه شنبه 29 فروردین 1396 07:01 ب.ظ
I think that everything said made a bunch of sense. However,
consider this, what if you added a little content?
I am not suggesting your content isn't solid., but suppose you added something that
makes people want more? I mean big-kore - شیوه درست استفاده از
پولیش و واکس برای بدنه خودرو is kinda boring.
You might glance at Yahoo's front page and note how they create post titles to
get viewers to click. You might add a video or a related pic or two to
grab readers interested about everything've written. In my opinion, it could bring your posts a little bit more interesting.
BHW
پنجشنبه 24 فروردین 1396 03:47 ق.ظ
I visited several websites except the audio feature for audio songs present at
this web page is really wonderful.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :